Toen De Wereld Draait Door een mini-soapserie maakte met verstandelijk beperkten (Downistie), barstte in Nederland de discussie los. Het kon niet, het was belachelijk en het moest snel weer van de buis verdwijnen. Maar dat is zo hypocriet, want ondertussen kijken we allemaal naar programma's met mensen in de hoofdrol die absoluut niet boven deze Downistie-acteurs staan.
'Man Bijt Hond' presteert het al jaren. Die zijn er simpelweg naar op zoek. De dorpsgek scoort, zo is het nou eenmaal. Zet zo'n babbelbox een weekend in een groot winkelcentrum, succes verzekerd. Maar wat te denken van bijvoorbeeld 'Oh oh Cherso'? Alleen al door de plaatsvervangende schaamte kijken er zoveel mensen naar het programma. Het eerste seizoen was het gesprek van de dag. En om dan nog maar niet te spreken van 'Echte Meisjes In De Jungle'.
Zelfs een programma als 'Hello, Goodbye' zoekt tegenwoordig 'de simpele mens' uit. Het wordt op een gegeven moment ook een beetje saai, die standaard gesprekjes. Kijkcijfers dalen en dat willen de makers van het programma niet.
Maar het toppunt van dit moment is toch echt wel 'Holland In Da Hood' (zie onderstaand fragment). RTL omschrijft het programma als volgt: Acht Nederlandse polderrappers hebben hiphop door hun aderen stromen,
maar zijn voor hun gevoel op de verkeerde plaats geboren. In Holland In
Da Hood krijgen de hiphoppers pur sang de kans om af te reizen naar hun
'ware roots ', oftewel de plek waar de ultieme Westcoast-hiphop rules:
Los Angeles.
Het is duidelijk: simpel scoort. En dit op de dag dat voetbalclub Vitesse in de naam van Simpel.nl een nieuwe hoofdsponsor heeft gepresenteerd. Maar of dat scoort? FC Utrecht voetbalt ook met deze sponsor op de borst en veel succes heeft dat nog niet opgeleverd.
Twitter: @JitseBos
Geen opmerkingen:
Een reactie posten